WHY2025

Last week, I was at WHY2025, a hacker camp I’ve been attending ever since HIP97. At these kinds of camps, it’s pretty much tradition that everyone pitches in as a volunteer. Over the years, I’ve worn many hats: cameraman, lead sound/light tech, retro village organizer, and more.

This year, I helped with the HSNL Village and the Demoscene Village. For those who don’t know, the demoscene is a creative coding subculture where people make impressive real-time computer graphics and music — often pushing old or limited hardware way beyond what it was designed for.

One thing I really noticed is how similar the hacker and demoscene mindsets are — both love to explore, create, and push boundaries, just with a different focus (more artistic on one side, more technical on the other).

This year I had almost every day something to do. It was a great thing, but it also meant that I had little time to walk around and talk to people. Note for myself 😉 : For the next edition, I have to see how to improve this.

Here’s what I worked on:

TIC-80 Workshop & Introduction to the Demoscene

A short introduction to the world of the demoscene: what it is, how demoparties work (categories, votekeys, etc.), and why it’s such a creative space.
After that, I introduced the TIC-80 fantasy console — a virtual retro-style computer for making, playing, and sharing tiny games and programs — and taught participants how to code on it, from zero to their first effect.

Slides can be found on me demoscene page.


Field-FX Demoparty

We ran our own small demoparty! Attendance was modest, but the energy was fantastic. Normally, voting is done online, but since the crowd was small enough, we just did it by raising hands — which turned out to be way more fun.

See video of WHY2025 demoparty


WHY2025 TIC-80 Demoparty

This was my personal highlight. Four coders took the stage to create live demo effects in real time. The setup and teardown were a bit stressful — we only had 10 minutes — but we pulled it off. Watching ideas come alive on the big screen was pure magic.


Final thought: WHY2025 wasn’t just another event — it was a chance to connect, create, and see the hacker/demoscene spirit in action. Already counting the days until the next one.

EMF Camp 2024

This year I went for the first time to EMF camp. I have been to the Dutch camps and some German CCC camps. I immediately felt at home in these surroundings. Although all these camps are very similar in the setup I noticed some differences with the EMF Camp. There was more to see like technical art installations, I suspect as they were more stimulated by the EFM organization. Another difference I noted is that the talks were more focused on the maker aspect of the hacker community (which is a good thing IMHO).

It was very nice to visit the EMF, but I am not sure if I go again for the next edition. It’s a long journey to travel to, and we couldn’t bring as much as we normally do.

Overzetten wifi netwerk MacOs naar nieuwe computer

Als je van mac naar een andere computer over wil zetten zou het makkelijk zijn om je bekende wifi netwerken over kan zetten. Helaas is het op een mac niet mogelijk om alle netwerk & wachtwoorden in een keer te exporteren, je moet voor iedere ‘security find-generic-password’ ALTIJD iedere keer je wachtwoord ingeven. Dit maakt het onpraktisch om een hele batch te exporteren maar voor een beperkt aantal wifi netwerken is dit nog wel te doen.

Open een terminal en geef de volgende commando :

  networksetup -listpreferredwirelessnetworks en0

Hiermee krijg je een lijst met alle wifi netwerken waar je ooit op heb gezeten. Hieruit moet je dus zelf kijken welke netwerken voor jouw de moeite waard zijn om over te zetten. Voor deze netwerk heb je dan nog het wachtwoord nodig, deze kun je opvragen via commando (vervang $netwerknaam met naam van wifi netwerknaam gevonden met vorige commando) :

  security find-generic-password -ga '$netwerknaam' -w

Dit geeft je wachtwoord in en sla het wachtwoord op (in een tekst bestand of iets dergelijks). Op je nieuwe computer kun je deze gegevens dan gebruiken als je opnieuw op dit netwerk wil inloggen.

MCH2022

Voor mch2022 (vier jaarlijkse hackercamping in Nederland) heb ik een lezing gegeven en heb ik een “TIC80 Byte jam” georganiseerd.

Samen met TDVenlo, Hackerspace Drenthe en Maakplek uit Groningen hadden we een eigen Village waar ook de nodige andere personen zich aansloten. We zaten met onze Village lekker centraal en waren dus een goede uitval basis.

Lezing over wifi tracking

Het wat wel spannend om de lezing in het Engels te doen voor een groot internationaal publiek te geven. Ik schat in dat er ongeveer 200 personen in de zaak waren en achteraf werden er goede vragen gesteld.

TIC80 Byte Jam

De Byte jam is het live programmeren van een visueel effect. Hiervoor kregen de deelnemers 40 minuten en de resultaten waren erg bijzonder en creatief. Ik deed hiervoor de organisatie, dus de mensen die meededen uitnodigen en regelen dat mensen die de techniek deden aanwezig waren.

Wetgeving 3D geprinte wapens

JStark1809 / Deterrence Dispensed

Gisteren 24 mei is op NOS journaal (vanaf 18:32) en op1 de politie aan het woord geweest over 3d geprinte wapens en een voorstel voor nieuwe wetten. Originele persbericht van de politie is hier te vinden

In 2013 werd door Cody Wilson de eerste 3d geprinte wapen gepubliceerd. Ik heb toen de liberator-tje  hiervan gemaakt, een klappertjes pistool om gesprek hierover op gang te brengen. Dat is toen aardig gelukt, mijn pistool is op verschillende exposities geweest. 

Ondertussen zijn de ontwikkelingen verder gegaan en is men een stuk verder met 3D geprinte wapens. De FGC-9 die in het persbericht wordt genoemd is ontwikkeld door een Duitser specifiek voor de europese markt. Deze ontwikkelaar is van mening dat wapens voor iedereen beschikbaar moet zijn, een mening die ik absoluut niet deel. Ik vind het prima dat er een wapenwet is die het maken en gebruiken van wapens aan strenge regels is onderworpen.

De Liberator is een volledig plastic geweer die praktisch gezien zeer beperkt werkt. De FGC-9 bevat metalen onderdelen, maar is lastig om te produceren en nog steeds niet betrouwbaar, ook volgens de politie zelf. Dus zelfs met deze ontwikkelingen is het nog steeds niet eenvoudig om zomaar een betrouwbaar 3D wapen te printen.

Verbod op download

De politie maakt zich echter wel bezorgd om de ontwikkelingen en zou graag aanvullende wetgeving willen hebben om verdere ontwikkelingen te hinderen of stoppen. Hun voorstel is om het beschikbaar maken van de  ‘blauwdrukken’ strafbaar te maken. Hierbij ga ik even van uit dat ze met blauwdrukken de STLs bedoelen, het bestandsformaat wat je normaal gebruikt voor 3D printers. Met dit verbod zou het downloaden van een dergelijk bestand strafbaar worden en zouden deze bestanden waarschijnlijk op internet geblokkeerd moeten worden.  Als internet ons iets heeft geleerd is dat als eenmaal iets op internet staat dat het niet meer te verwijderen of te blokkeren is, al helemaal niet op internationaal niveau (hoi Piratebay).

Slicer software

Ander voorstel van de politie is dat de software moet voorkomen dat je een wapen kan printen, zonder uit te leggen hoe dit dan zou werken. 3D FDM printers zijn domme apparaten die eigenlijk geen idee hebben wat ze printen. Je hebt een ‘slicer’ nodig om een blauwdruk (STL) te vertalen naar iets wat de 3D printer snapt. Als software moet voorkomen dat wapens geprint kan worden zou je dat in de slicer kunnen doen. Deze moet dan op de een of andere manier herkennen of je een onderdeel van een wapen print. Persoonlijk denk ik dat dit erg lastig is om op een goede manier op te lossen, nog los van het feit dat het waarschijnlijk eenvoudig te omzeilen is.

Conclusie 

Het maken of in bezit hebben van een (3D-geprint) wapen is al strafbaar, hiervoor is geen extra wetgeving nodig. Met het strafbaar stellen van download of gebruik van ‘slimme software’ laat een crimineel zich niet weerhouden om een wapen te maken. 

Met het strafbaar maken van specifiek download is weer een beperking op het internet die dan op de een of andere manier gehandhaafd zou moeten worden zonder inbreuk te maken op privacy en vrije meningsuiting van iedereen. Er zijn voorbeelden te over dat dit soort verboden op internet niet of heel slecht werkt en toch altijd ongewenste bijeffecten heeft.

Wat je wel zou kunnen doen is de kennis van de wapenwet bij 3D hobbyist / algemeen publiek te vergroten en duidelijk maken dat het maken van 3D wapens verboden is (mocht dat nog niet duidelijk zijn). Zo blijft een 3D printer een tool om zelf ontwerpen te maken en printen, zoals deze bedoeld is.

GOGBOT 2020

Mijn CoronaTeller is te bekijken tijdens de GOGBOT 2020 expositie. Ik sta in het programma genoemd (als nummer 14). De GOGBOT is tot zondag open, let er wel op dat ivm Corona je een ticket moet hebben.

De foto met getal 1971 is dus het aantal unieke beacons die de CoronaTeller al gezien heeft, dat is dus sinds woensdag avond. Als iemand gezien word en een uur later terug komt wordt deze dus 2x geteld, ik kan niet bijhouden wie ik al wel of niet gezien heb. Dit getal is wel hoger dan wat ik zou inschatten.

CoronaTeller / CoronaCounter

Ik heb op 16 Aug de CoronaTeller gepubliceerd en gepost op de sociale media. Vooral via Twitter krijg ik hierover de nodige vragen, aangezien 280 tekens een beetje weinig is om alles uit te leggen deze blog. Mocht er in de toekomst meer vragen komen zal ik deze post verder aanvullen.

Eerst korte uitleg wat de CoronaMelder op de telefoon doet. Het zend meerdere keren per seconde een beacon (uniek nummer, afgeleid van geheime key). Deze key kan ik via een Raspberry Pi ontvangen en “leuke dingen” mee doen. In mijn geval tel ik het aantal unieke beacons die ik ontvang over de afgelopen 5 minuten. Hiermee kan ik zien hoeveel telefoons de CoronaMelder app op te telefoon hebben staan. Voor de volledige werking van de CoronaMelder zie mijn vorige blog post.

Een beacon is dus een ‘random’ getal waaruit verder niks valt af te leiden. Volgens het protocol wordt deze iedere 10-25 minuten opnieuw gegenereerd. Tevens kun je zien hoe sterk iemand binnen komt, maar hier doe ik niks mee. De Pi houd verder geen gegevens bij in een database of via internet/cloud, alles word in geheugen gedaan en is weg als je de Pi uitdoet/reset.

Is een beacon een ID ?

Een beacon is dus geen ID, hiervoor wordt deze te vaak veranderd. Mocht je het toch voor elkaar krijgen om een beacon aan een persoon te koppelen kun je na iedere nieuw gegenereerde beacon (dus 10-25 min) opnieuw beginnen.

Word er ander gegevens bijgehouden?

Kort antwoordt, NEE. Dus ook geen locatiedata, persoonsgegevens zoals naam, email telefoonnummer, etc etc. Op de telefoon wordt alleen de beacons die deze gezien heeft over de laatste 14 dagen opgeslagen. Aan de hand hiervan kan de telefoon bepalen of je risico loopt, zie ook mijn blog over de technische details.

Batterij gebruik

De CoronaMelder maakt gebruik van BLE 4, dit is het laatste bluetooth protocol dat zeer energie efficiënt kan werken. In de praktijk zou je dus niet veel merken van de app, anders probeer het uit je kunt de app altijd weer verwijderen.

Spookmeldingen

Eens in de maand geeft de CoronaMelder een overzicht van totaal aantal meldingen. Als je hier op klik kom je in de app terecht. Ook kun je in je OS zelf een lijstje zien waarop de ziektemeldingen wordt opgehaald. Beide meldingen zijn dus geen meldingen dat je mogelijk geïnfecteerd bent. Deze ziet er als volgt uit :

De CoronaTeller wordt getoond tijdens de Gogbot 2020 expositie.

Makerspace TwenSpace

makerspace enschede twenspace

Enschede is een makerspace rijker, namelijk TwenSpace. Deze door mij opgerichte makerspace zou ik uiteindelijk professioneel diverse apparatuur willen aanbieden zoals lasercutter, 3d printer en ook een hout- en metaalwerkplaats.

lasercutter TwenSpace

De eerste tool heb ik al aangeschaft, een 60x90cm 100W laser cutter. Deze staat voor nu nog bij TkkrLab, zolang ik nog geen eigen plek heb zal ik vanuit hier mijn activiteiten uitvoeren. Er staat voor 19 september ook een workshop “introductie 3d printen” op de planning als voorproefje van de TkkrLab 3d printer bouwweekend.

Mocht je op de hoogte willen blijven van mijn activiteiten bij TwenSpace volg me via Twitter, Facebook of via de nieuwsbrief.

Hopelijk tot binnenkort bij TwenSpace !